środa, 18 grudnia 2013

Base, wash, layer, glaze, dry - czyli co do czego.

Tak jak w tytule farbki można podzielić na następujące grupy: base, shade (wash), layer, dry, glaze, texture oraz technical. Na rynku można jeszcze znaleźć farbki ze starszych edycji np. pigment.

Base - czyli farbki podkładowe specjalnie stworzone do przygotowania modelu po gruntowaniu. Farbkami typy base nadajemy modelowi kolory bazowe, które później będziemy cieniować za pomocą farbek typu layer. W skład palety farbek base na 2013 rok wchodzą 34 kolory:


Przykładem może być pokazany poniżej obrazek ultramarines space marines. Wiadomo iż pancerze ultramrines spaces marines są prawie całe niebieskie dobrym przykładem pracy nad taką figurką będzie użycie farbki base w kolorze Macragge Blue.
Shade - czyli farbki służące do cieniowania. Są bardzo rzadkie, przezroczyste i proste w użyciu. Wystarczy nanieść je na powierzchnię, którą chcemy pocieniować. Farbka po wyschnięciu nadaje zagłębieniom na figurce ciemniejszą barwę. Idealnie nadają się do cieniowania tkanin, zbroi futer i włosów modeli. Farbkami typy base nadajemy modelowi kolory bazowe, które później będziemy cieniować za pomocą farbek typu layer. W skład palety farbek shade na 2013 rok wchodzi 12 kolorów:

Przykładem użycia różnego rodzaju farbek typu shade może być pokazany poniżej obrazek ultramarines space marines.


Dry - czyli farbki specjalnie stworzone do drybryshingu (techniki opisywanej w jednym z poprzednich postów). Farbki specjalnie przygotowane do drybrushingu posiadają gęstszą konsystencję co ułatwia nam wysuszenie pędzla przed drybrushingiem (nie martwcie się - farbkami typu base, layer również możecie drubrushować, ale trzeba pamiętać o dokładniejszym wysuszeniu pędzla). W skład palety farbek dry na 2013 rok wchodzi 15 kolorów:

Przykładem użycia drybrusha jest figurka z poniższego zdjęcia oznaczona nr 1. Natomiast drybrush z późniejszym użyciem farbki typu shade przedstawia figurka z numerem nr 2. Takie połączenie pozwala nam w szybki sposób nadać figurkom w szybki sposób w miarę efektowny wygląd zanim nie opanujemy innych technik lub cieniowania.

Layer - czyli farbki pozwalające nadać realistyczne efekty tzw. lighting effect czyli pospolicie zwanego rozjaśnienia. Farbki zostały tak zaprojektowane i dobrone palętą barw by pozwalały malującemu w łatwy sposób uzyskać przejście jednego koloru w drugi. Farbki posiadają odpowiednie właściwości by malować nimi na kolorze bazowym (farbkach base) jak i jedna na drugiej bez potrzeby ich mieszania oraz przy minimalnym ich rozcieńczeniu. W skład palety farbek layer na 2013 rok wchodzi 70 kolorów:


Przykład użycia farb layer przedstawiam na poniższym zdjęciu.  Figurka została pomalowana kolejno: kolor nr 1 - farbka base Bugman's Glow oraz wykonane cieniowanie farbką shade Rekland Fleshshade; kolor nr 2 - Cadian Fleshstone, kolor nr 3 - Kislev Flesh. Nakładając kolejne warstwy uważamy by pozostawić ciemniejszą farbkę w zagłębieniach.


Glaze - czyli kolejne bardzo rzadkie farbki (prawie jak woda) stworzone specjalnie by uwydatnić kolory oraz przywrócić stonować miejsca, które za bardzo rozjaśniliśmy podczas procesu opisanego wyżej. Farbka pozwala nam w tym momencie uzyskać bardziej łagodniejsze przejście warstwy w warstwę. W skład palety farbek glaze na 2013 rok wchodzą 4 kolory:

Przykład użycia farb glaze przedstawiam na poniższym zdjęciu. Zdjęcie przedstawia tą samą figurkę bez użycia farbki glaze oraz z użyciem farbek typu glaze. Patrząc od lewej: bez glaze, Waywatcher Green, Bloodletter oraz Guilliman Blue.

Texture - farbki specjalnie zaprojektowane do tworzenia podstawek pod modele (mocno kryjące). Po nałożeniu tworzą chropowatą powierzchnię pod drybrushing lub dekorowane na różne sposoby z użyciem różnego rodzaju posypek. W skład palety farbek texture na 2013 rok wchodzi 6 kolorów:

Pozostała grupą farb są farby gruntowe. Możemy je spotkać w dwóch kolorach (czarnym oraz białym) oraz w dwóch metodach nanoszenia (puszka typu spray lub ręcznie za pomocą pędzelka).  Na rynku są również farbki typu Edge firmy Citadel (służące do bardzo mocnego rozjaśniania krawędzi), ale z nimi nie miałem do tej pory do czynienia więc temat pozostawiam na przyszły post. 

*wszystkie użyte zdjęcia są własnością © Games Workshop Limited 2000-2013

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz